Unatoč izazovima s kojima je suočen, poput inflacije i manjka radne snage, sektor trgovine pokazao je veliku fleksibilnost, a ulaganja u inovacije i digitalizaciju nužni su kako bi se uspjelo odgovoriti na sve brze promjene i zahtjeve potrošača, istaknuto je u srijedu 25. 10. 2023. na 35. tradicionalnoj konferenciji za proizvođače i trgovce MAGROS 2023. u organizaciji časopisa Suvremena trgovina.
Direktor i glavni urednik Suvremene trgovine Srećko Sertić kazao je da su ulaganja u nove tehnologije, održivost i digitalizaciju ključna za buduću konkurentnost maloprodaje.
Taj je sektor, kako je naveo, posljednjih nekoliko godina u znaku inflacije i rastuće osjetljivosti potrošačkih cijena, što je dovelo do najvećeg pada marži trgovaca mješovitom robom u pet godina.
“Dok su se marže smanjivale, potreba za ulaganjem u tehnologiju, održivost i kadrove nastavili su rasti. U kombinaciji s rastućim kamatama, to je dovelo do novih izazova za trgovce na malo, jer moraju financirati svoja ulaganja skupljim kapitalom”, kazao je Sertić. Naveo je i kako se je ponašanje potrošača promijenilo – tako, primjerice, istraživanja pokazuju da njih 35 posto planira uštedjeti na hrani, a polarizacija skupina s višim i nižim prihodima se smanjuje.
Cijene proizvođača, povećanje plaća i rastuće kamatne stope i dalje će utjecati na trgovce mješovitom robom, naveo je Sertić napominjući kako će se tehnologija i automatizacija još ubrzati te su ulaganja u inovacije i održivost ključna.
Mali obrtnici imaju pravo odabira hoće li raditi nedjeljom

Predsjednik Hrvatske obrtničke komore (HOK) Dalibor Kratohvil je poručio da mali obrtnici trebaju imati pravo odabira hoće li ili ne raditi nedjeljom, iznijevši podatak da se u proteklih pet godina zatvorilo 785 malih trgovina, a samo lani njih 120.
Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević je kazala kako su vremena izazovna, kako se trgovci trebaju snalaziti u uvjetima visoke inflacije, no najteže je svakako potrošačima.
Potrošači se prelaskom na euro još uvijek muče sa cijenama i Udruga je uputila prijedlog da se dvojno iskazivanje cijena produži i na sljedeću godinu. “Kad bi cijene bile stabilne ne bi bio problem naviknuti na euro”, kazala je Knežević napominjući kako je najveća želja potrošača da se cijene ustabile. Navike potrošača su se promijenile pa će se i trgovina morati tome prilagoditi – ako potrošači prestanu kupovati oni neće imati kome prodavati, poručila je.
Konferencija se odvijala kroz tri panela: Stanje trgovine u Republici Hrvatskoj, Vanjska trgovina i međunarodno poslovanje / Turizam u funkciji izvoza i Budućnost trgovine, na kojima su sudjelovali mnogi stračnjaci iz branše.
Četvrtak 26. 10. nastavak je MAGROSA 2023. i održava se kao Dan malih trgovaca obrtnika s temom POLOŽAJ MALIH TRGOVACA U SVIJETU – Aktualni izazovi i mogućnosti za trgovce obrtnike.



